Més informació [ Selecci | Detall d'activitat

 
REC0373248   Pensar i viure
2023-2024   Curs semipresencial. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   14/2/2024 - 5/6/2024 (30 hores) de 18:00h a 21:00h
   Institut d'Estudis Catalans
   C. del Carme 47 (Barcelona) 
  
Format   Semipresencial
Sincronicitat    Mixt
Organització   Institut d'Estudis Catalans Societat Catalana de Filosofia
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 14/02/2024
  
Cost matrícula (Euros)   10
  
Descripció i   Metodologia:   Aquesta activitat s’adreça principalment a professors de filosofia de secundària.

El seminari d’aquest any, "Pensar i viure", ens portarà a estudiar diferents qüestions filosòfiques en els camps de la filosofia del llenguatge i de la lògica, l’epistemologia, l’ètica, la filosofia de les emocions, la filosofia política, i la història de la filosofia, incloent-hi la història de la tradició analítica en filosofia. Les sessions involucraran tant la discussió de l’aportació d’autors o autores clàssics com contemporanis. Serviran també per familiaritzar els participants amb els estàndards argumentatius propis de la tradició analítica en filosofia.

El seminari consta de 10 sessions de tres hores cadascuna. Cada sessió consistirà en una presentació per part del ponent, seguida d’un torn de preguntes i debat general.

El format del seminari tindrà un caràcter mixt: les sessions es podran seguir presencialment (de manera preferent), i també en línia (tret de la sessió del 24/4/24, que es podrà seguir únicament en línia).

Les sessions presencials es faran, majoritàriament, a la seu de l’IEC (carrer del Carme 47, Barcelona) i, en alguns casos, a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona (carrer Montalegre 6, Barcelona).

Les sessions seran els dies 14/02, 28/02, 13/03, 20/03, 03/04, 17/04, 24/04, 8/05, 22/05, i 5/06, de 2024.

Web de la Secció de filosofia analítica: http://www.ub.edu/gfa
  
Objectius   a) Introduir els professors assistents a algunes discussions actuals en filosofia que enllacen també amb temes clàssics.

b) Familiaritzar els assistents amb els estàndards de rigor argumentatiu propis de la tradició analítica en filosofia, per tal que els puguin transmetre als seus estudiants.

c) Permetre’ls la comprensió dels supòsits més generals, que solen passar desapercebuts, de moltes discussions habituals dels problemes filosòfics. Aquest és un objectiu crucial, ja que es tractaran problemes amb què qualsevol professor de secundària i els seus alumnes estan familiaritzats. Comprendre aquests supòsits ocults permet alhora:

(i) Fer els problemes més atractius des d’un punt de vista conceptual,

(ii) Detectar els errors conceptuals més freqüents en les controvèrsies a què els alumnes de secundària tenen accés (per exemple, en els mitjans de comunicació),i

(iii) Dotar els professors de secundària d’instruments dialèctics, conceptuals i pedagògics nous en l’ensenyament la filosofia.

d) Proposar indicacions per treballar els continguts en discussió amb els alumnes a l’aula.

e) Oferir als professors de secundària un enfocament pedagògic amè i especialment adequat per a conduir l’interès dels estudiants de secundària cap a la reflexió sobre qüestions filosòficament rellevants. Es presentarà aquest enfocament amb la voluntat que els professors puguin repetir o adaptar el contingut de qualsevol de les sessions a les seves classes.
  
Continguts   Pensar i viure
XXI Seminari anual de la Secció de Filosofia Analítica, Societat Catalana de Filosofia
Curs 2023-24

Totes les sessions començaran a les 18h.

El seminari anual de la Secció de Filosofia Analítica de la Societat Catalana de Filosofia d’enguany porta per títol “Pensar i viure”. Constarà de 10 sessions en les quals de forma conjunta, es reflexionarà, des de diferents perspectives i a propòsit de diferents temàtiques filosòfiques, tant sobre com la Filosofia ens ajuda a comprendre qüestions que tenen un interès que va més enllà de la pura reflexió filosòfica, com també, i principalment, sobre com el pensament i la reflexió (no té per què ser la reflexió filosòfica acadèmica) són un element constitutiu de la “bona vida”.

El Seminari d’enguany inclourà, així, una sessió sobre “El diàleg interior” (amb Sergi Rosell de la Universitat de València, i Daphne Bernués, de la Universitat Pompeu Fabra) on s’explicarà com determinades idees provinents tant de la Filosofia del Llenguatge, com de la Filosofia de la Ment, com de l’estudi de la Història de la Filosofia, ens ajuden a entendre en què consisteix el “parlar amb un mateix”, quina és la funció d’aquest “diàleg interior”, i com estudiar aquesta qüestió ens obre una finestra a entendre diferents qüestions sobre la naturalesa del llenguatge i del pensament.

Altres temàtiques tractades aniran des de la connexió de la reflexió en Metafísica sobre la forma en què, en la vida quotidiana, pensem sobre el que és possible i el que no ho és (sessió “Necessitat i possibilitat” a càrrec de Pablo Rychter, Universitat de València), fins a l’ús de diferents idees en Filosofia del Llenguatge per avaluar críticament els arguments que s’han presentat en contra de l’ús de l’anomenat llenguatge inclusiu (en la sessió “Canviant el món amb la parla: el cas del llenguatge inclusiu”, a càrrec de Josep Macià, Universitat de Barcelona). I des de reflexions sobre la consciència (en la sessió “Consciència i raonament antròpic” a càrrec de Mario Gómez, de la UNAM, Mèxic), a la reflexió sobre com idees antigues en filosofia (la concepció de Plató sobre l’existència d’un “món de les idees” o de les “formes”, diferent del món sensible) es poden reivindicar i ens poden ajudar en reflexions actuals sobre la naturalesa i fonamentació de les matemàtiques (en la sessió “Platonisme en matemàtiques”, a càrrec de Concha Martínez de la Universitat de Santiago de Compostela).

Formadors: Daphne Bernués (UPF), Nemrod Carrasco (UB), Mario Gómez (UNAM), Josep Macià (UB), Marta Palacín (UB), Concha Martínez Vidal (Universitat de Santiago de Compostela), Sergi Rosell (Universitat de València), Pablo Rychter (Universitat de València), Víctor Verdejo (UPF).
  
Formador/a   Daphne Bernués (UPF), Nemrod Carrasco (UB), Mario Gómez (UNAM) i altres (vegeu 'Continguts').)
  
Avaluació   Dels assistents:

a) L’estructura del curs permetrà l’avaluació continua en funció de la participació dels assistents en les discussions, que ocuparan la meitat del temps previst per a cada una de les sessions.

b) Propostes d'aplicació del contingut a la docència.

Del curs:

a) Al final del curs es passarà una enquesta als participants per determinar l’interès de cada una de les sessions i la valoració general del curs pels assistents. El resultat de l'enquesta haurà de permetre reorientar, si s’escau, properes edicions del seminari.
  
Requisits de  certificació   - Haver assistit a un 80% de les sessions i participar activament en les discussions.
- Esbossar una proposta que relacioni el contingut d'una de les conferències (la que es vulgui) amb un saber de les matèries afins a la filosofia a l'ESO o al Batxillerat. Cal que aquestes propostes incideixin en les competències pròpies de les matèries.
  
Persones  destinatàries   El seminari està adreçat tant a professors de filosofia de secundària, com a estudiants de grau o llicenciatura de filosofia, com també a qualsevol altra persona interessada en la reflexió sobre qüestions filosòfiques. Els assistents podran tenir accés a materials relacionats amb les sessions.
  
E-mail   secciofilosofiaanalitica@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).